Kurs

Kontinuerlige forbedringer og vsm

Lær hvordan avdelingen kan standardisere arbeidet med kontinuerlige forbedringer og gjøre verdistrømanalyse.

Dette kurset gjennomføres både som bedriftinternt og åpent kurs.

Om virksomheten vil bli fremragende må den forbedre seg på en strukturert og planlagt måte. Strukturer for kontinuerlige forbedringer handler om å definere forbedringsprosesser på alle nivåer i virksomheten. Prosessene skal både ivareta det langsiktige (strategiske) forbedringsbehovet og det mer kortsiktige, operative forbedringsbehovet.

Innholdet i kurset er fokusert på industriell anvendelse, men er med mindre tilpasninger overførbart til tjenestevirksomheter. Kurset bør ses i sammenheng med det tilhørende kurset med tittel A3-problemløsing (med rotårsaksanalyse).

 

Målsettingen med kurset er:

  • Gi deg som deltaker en forståelse av viktige linjestrukturer som organisasjonen bør etablere om målet er fremragende operasjon/drift.
  • Gjøre deg som deltakerne i stand til å etablere en effektiv struktur for kontinuerlige forbedringer i egen virksomhet/enhet. En øving på dag 2 skal hjelpe deg i gang med dette arbeidet.
  • Gjøre deg som deltaker i stand til å gjennomføre verdistrømanalyser.

 

Krav til forarbeid/kunnskap:

  • At du som deltaker har god kjennskap til eksisterende strukturer for kontinuerlige forbedringer i din virksomhet.

 

Oppstart: avtales nærmere

Antall dager
2

Sted
Bedriftsinternt 

Pris
På etterspørsel

 

Kursholdere

Sven H. Danielsen,
leder Aksena, Black Belt
sven1-150x150
Rune Økland Eliassen,
Lean-manager supply chain, Ringnes
rune1-300x300

Innhold

  • Introduksjon til viktige LEAN-strukturer.
  • Sammenhengen mellom kontinuerlige forbedringer, forbedringsprosjekter og strategiutvikling.
  • Sammenhenger mellom kontinuerlige forbedringsprosesser på ulike nivåer i virksomheten (team, avdeling  og ledelse).
  • Tavleinnhold for kontinuerlige forbedringer.
  • Kaizen-circle: Hvordan planlegge og gjennomføre kontinuerlige forbedringer (med kvartalssyklus).
  • Kaizen-event: Hvordan planlegge og gjennomføre en fokusert forbedringsaksjon over 3-5 dager.
  • Lederens ansvar for oppfølging av forbedringsplaner (TIP).
  • Evaluering, forbedring og utvikling av strukturene for kontinuerlig forbedring.
  • Case: Kontinuerlige forbedringer slik det er realisert i kjent industribedrift.

Verktøy og metoder

  • Verdistrømsanalyse
  • Introduksjon til årsak-virkning kartlegging ved hjelp av fiskebeinsdiagram
  • Brainwriting
  • Prioriteringsverktøy
  • Aktivitetslister (Taktisk implementeringsplan, TIP)
  • Lederens standard arbeid
Hva kan vi hjelpe deg med?

Ønsker du å gjennomføre et slikt kurs?

Fyll ut skjemaet, så tar vi kontakt.

It's time to start investing in yourself

Vil du vite mer om intern forretningsutvikling
- ta en titt på vår blogg og få inspirasjon til å kontakte oss.

Besøk bloggen