Kurs

Yellow Belt - Six Sigma

Lær om metodisk definering og gjennomføring av forbedringsprosjekter ved hjelp av Six Sigma.

Dette er et introduksjonskurs. Kurset gjennomføres både som bedriftsinternt og åpent kurs.

Målgrupper:

  • Deltakere i Six Sigma-forbedringsprosjekter.
  • Ledere og medarbeidere som ønsker å få en overordnet forståelse av Six Sigma-metoden DMAIC

For å nå virksomhetens strategiske mål, må det i regelen gjennomføres målrettede forbedringsprosjekter. Six Sigma (6S) kan betraktes som de facto standard for gjennomføring av forbedringsprosjekter. 6S beskriver både hva som skal gjøres, hvordan det skal gjøres (verktøy) og roller i arbeidet.

Målsettingen med kurset er å:

  • Gjøre deg i stand til å være en aktiv og drivende prosjektdeltaker i Lean Six Sigma forbedringsprosjekter.
  • Gjøre deg i stand til å forstå sentrale deler av L6S-prosjektrapporter og delta i arbeidet med å identifisere forbedringsprosjekter.

Krav til forarbeid:

  • At du som deltaker har identifisert et problem i virksomheten som bør løses. Problemet har antakelig flere ukjente og/eller omstridte årsaker og vil fortsatt eksistere om 6 måneder om ingen tar tak i det.

 

Oppstart: avtales nærmere

Antall dager
2

Sted
Bedriftsinternt 

Pris
På etterspørsel

 

Kursholdere

Sven H. Danielsen,
leder Aksena, Black Belt
sven1-150x150

Innhold

  1. Introduksjon til forbedringssystemet (BIS) som integrerer lean, six sigma og strategiprosessen
  2. Introduksjon til metode og verktøy for forbedringsprosjekter (Six Sigma).
  3. Roller og ansvar i forbedringsprosjekter
  4. Praktisk tilnærming til problemløsning gjennom metoden DMAIC
  5. Gode problembeskrivelser
  6. Introduksjon til SIPOC
    • Overordnet prosessbeskrivelse for å angi prosessen der en antar at viktige årsaker til problemet finnes
  7. Introduksjon til voice of the customer
    • Definere kunde/interessentkravene (dvs prosjekts konkrete mål for forbedring)
  8. Introdusjon til årsaksanalyse ved hjelp av fiskebeinsdiagram og 5xhvorfor
  9. Introduksjon til prosessanalyse og dataanalyse
  10. Introduksjon til forbedringsfasen Improve
  11. Introduksjon til kontrollfasen Control

Verktøy og metoder

  • A3-mal for storyboard (prosjektets arbeidsdokument og rapport)
  • Problembeskrivelsen
  • SIPOC (overordnet prosesskartlegging)
  • Kundens kravtre (CTQ-tree)
  • Fiskebeinsdiagram (rotårsaksanalyse)
  • Histogram, Individuelt kontroll diagram og Paretodiagram
  • Prosesskartlegging ved hjelp flytskjemaer
  • Brainwriting

Relevant litteratur

omslag

 

 

 

 

Hva kan vi hjelpe deg med?

Ønsker du å gjennomføre et slikt kurs?

Fyll ut skjemaet, så tar vi kontakt.

It's time to start investing in yourself

Vil du vite mer om intern forretningsutvikling
- ta en titt på vår blogg og få inspirasjon til å kontakte oss.

Besøk bloggen